Duże marki wydają miliony na SEO

W dobie cyfryzacji potrzeba zwiększenia widoczności swojej oferty w internecie staje się jednym z kluczowych elementów efektywnego prowadzenia biznesu. Szacuje się, że globalny rynek SEO nadal będzie dynamicznie rósł i do 2028 r. przekroczy wartość 12 mld dol. O ile duże marki już teraz przeznaczają wielomilionowe nakłady na zwiększenie widoczności swoich stron internetowych, to dla małych i średnich przedsiębiorców inwestycja w SEO może stanowić obciążenie budżetu. Czy, aby na pewno?

Jak duże marki inwestują w SEO?

Analitycy ResearchAndMarkets podkreślają, że w ostatnich pięciu latach znacząco wzrosła częstotliwość wyszukiwań w sieci. Internet stał się podstawowym narzędziem łączącym klienta z usługą lub produktem. Duże marki już dawno odkryły potencjał, który drzemie w wyszukiwarkach internetowych, wykorzystując narzędzia SEO do wyróżnienia swojej oferty.

– Zdecydowana większość odwiedzin naszych użytkowników pochodzi z wyszukiwarki Google, dzieje się tak dzięki naszym działaniom SEO, jak i płatnej reklamie (SEM) w wyszukiwarce. W Oferteo na wyniki SEO pracuje sztab specjalistów, prowadzimy szereg spotkań strategicznych i kreatywnych, a to przekłada się na nasze działania. Dbamy o pozycjonowanie i optymalizowanie struktury serwisu, przykładamy dużo uwagi do treści, które prezentujemy. Ważnym jest dla nas to, by użytkownik dostał jak najbardziej dopasowane i jakościowe do swoich zapytań treści. W swoim wachlarzu narzędzi posiadamy takie, które pozwalają nam na monitorowanie pozycji, sprawdzanie trendów i sezonowości. Prowadzimy mnóstwo testów AB, które badają np. zachowanie użytkowników na stronie, czy też skuteczność naszych działań. Każde z tych narzędzi pomaga nam w naszej codziennej pracy i na nich opieramy strategie – komentuje Dagmara Marszałek, SEO Product Owner w Oferteo.

Jak ostatnie zmiany w Google wpływają na działania SEO?

Należy pamiętać jednak o tym, że SEO cały czas ewoluuje. Wraz z aktualizacjami wprowadzanymi przez wyszukiwarki, modyfikacjom ulegają również działania pozycjonujące witryny internetowe. W efekcie nawet po osiągnięciu bardzo dobrych rezultatów można szybko spaść z wysokich miejsc. Kluczowa jest zatem regularność i stałe monitorowanie zmian. Na co obecnie trzeba być przygotowanym?

– Google z początkiem roku ogłosił faktory rankingowe, które są najważniejsze pod kątem widoczności w przeglądarce. Najważniejszym z nich jest content, który powinien być jakościowy, unikalny i wyczerpujący. Oczywiście pamiętając, że aspekty techniczne nadal są bardzo ważne. Z największymi zmianami z reguły wiążą się update’y algorytmu Google, których w ciągu roku jest kilka i każdy z nich dotyczy innego obszaru SEO (Core całego serwisu, content, Page Speed). Dodatkowo widzimy trend, który stawia na większą “naturalność” w SEO, gdzie treści powinny być user friendly, szybkość ładowania się strony nienaganna, a samo “spacerowanie” po stronach powinno być dla użytkownika wygodne i jak najbardziej intuicyjne.  Idziemy z trendem: To co dobre dla użytkowników, jest dobre dla Google – dodaje Dagmara Marszałek.

Czy mali i średni przedsiębiorcy stoją na straconej pozycji?

Dysponując dużym budżetem można podjąć szereg działań oraz zatrudnić ekspertów, którzy skutecznie wypozycjonują stronę w internecie. Nie każda firma ma jednak tyle pieniędzy, aby systematycznie inwestować w SEO. Czy zatem mniejszy przedsiębiorca może własnymi siłami zwiększyć widoczność swojej oferty w internecie?

– Myślę, że dla każdego przedsiębiorcy, który poważnie myśli o sprzedaży przez internet oczywistym jest to, że musi zainwestować w SEO. Ruch organiczny zdobywa się zdecydowanie ciężej i wolniej, jak np. przy ruchu płatnym, ale przy odpowiednio dobranej strategii, analizach i ciągłym optymalizacjom serwisu wyniki przełożą się na przychód. Nie ma się co oszukiwać – celem każdego przedsiębiorcy jest to, by jego najbardziej przychodowe frazy były na pozycjach TOP3. A czy jest to możliwe? Z odpowiednim budżetem, narzędziami i ludźmi pełnymi pomysłów jak najbardziej. Jeżeli miałabym wskazać jeden z najważniejszych kroków na starcie, to zdecydowanie byłoby to zbadanie najbliższej konkurencji, oszacowanie potencjału i zaplanowanie budżetu na działania SEO. Bo wyniki są w zasięgu ręki, pytanie jak szybko chcemy je osiągnąć – podsumowuje ekspert z Oferteo.

Coraz częściej przedsiębiorcy, którzy nie są gotowi na działania SEO korzystają z usług platform typu marketplace, które swoimi działaniami gwarantują większą ekspozycję produktu lub usługi wśród dużych grup klientów. Obecnie ekosystem platform w pewnym stopniu może zastąpić podstawowe narzędzia, takie jak strona internetowa czy pozycjonowanie oferty w wyszukiwarkach. Jest to rozwiązanie, które pozwala w krótszym czasie osiągnąć zamierzone rezultaty bez angażowania czasu i dużych budżetów.

###

O spółce

Oferteo.pl to wiodący internetowy marketplace w  Polsce dla szerokiego spektrum usług, działający w modelu reverse, gdzie zlecający określa potrzebę, a wykonawcy składają dostosowane oferty. Od blisko dekady Oferteo jest zdecydowanym liderem w kraju pod względem liczby wizyt użytkowników w porównaniu do bezpośredniej konkurencji. Od początku swojej działalności Oferteo połączyło ze sobą ponad 10 mln zlecających i wykonawców. W ostatnim roku obrotowym obsłużonych zostało 1,35 mln zleceń. Platforma Oferteo.pl łączy zleceniodawców z wykonawcami w prawie 900 kategoriach. Wiodące z nich dotyczą usług budowlanych (m.in. budowa domów, odnawialne źródła energii, remonty i wykończenia wnętrz), usług finansowych i prawnych (m.in. kredyty, leasing i porady prawne) oraz usług dla firm (m.in. księgowość, strony internetowe i sprzątanie).

Prowadzenie biznesu w Polsce

Obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego, którzy chcą wykonywać w Polsce działalność gospodarczą, mogą:

  • założyć w Polsce własną firmę jednoosobową lub dowolną spółkę handlową
  • świadczyć transgranicznie usługi – bez rejestrowania działalności w Polsce
  • założyć w Polsce oddział lub przedstawicielstwo.

Państwami członkowskimi UE są: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Słowacja, Szwecja, Węgry, Włochy.

Państwami członkowskimi Europejskiego Obszaru Gospodarczego, poza państwami członkowskimi UE, są Norwegia, Islandia, Liechtenstein.

Własną firmę, dowolną spółkę handlową, oddział lub przedstawicielstwo mogą założyć w Polsce, także obywatele USA oraz Konfederacji Szwajcarskiej.

Umowy międzynarodowe Traktat o stosunkach handlowych i gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki, sporządzony w Waszyngtonie dnia 21 marca 1990 r. oraz Umowa między Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Konfederacją Szwajcarską, z drugiej strony, w sprawie swobodnego przepływu osób umożliwiają zakładanie działalności gospodarczej przez obywateli Stanów Zjednoczonych Ameryki i Konfederacji Szwajcarskiej na takich samych zasadach, jak obywatele polscy.

Obywatele państw, które nie należą do Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego mogą:

  • założyć w Polsce własną firmę jednoosobową lub dowolną spółkę handlową, jeżeli mają tytuł pobytowy, który do tego uprawnia
  • założyć w Polsce spółkę komandytową, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną i spółkę akcyjną
  • przystępować do spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółki akcyjnej i spółki akcyjną oraz nabywać i obejmować udziały lub akcje w tych spółkach
  • założyć w Polsce oddział przedsiębiorcy zagranicznego, jeżeli ratyfikowane umowy międzynarodowe podpisane z Polską nie wykluczają takiej możliwości.

Wykaz ratyfikowanych umów międzynarodowych można znaleźć na stronie Internetowej Bazy Traktatów, prowadzonej przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Przedsiębiorca, który rejestruje firmę, musi przypisać swoją działalność do określonego kodu w Polskiej Klasyfikacji Działalności, czyli wybrać kod PKD.

Kody są wykorzystywane w statystyce publicznej, ale mają też duże znaczenie praktyczne. Na przykład niektóre kody są powiązane z określonymi formami opodatkowania, obowiązkiem korzystania z kasy fiskalnej lub rejestracją VAT.

Wyszukaj taki kod, który najbardziej odpowiada temu, co chcesz robić. Wybierz jeden kod główny, czyli związany z działalnością, która powinna ci przynosić największe przychody, i dowolną liczbę kodów dodatkowych.

Co do zasady przedsiębiorcy mogą działać swobodnie. To znaczy, że nie potrzebują niczyjej zgody na prowadzenie konkretnej działalności.

Czasami jednak, aby prowadzić biznes, musisz mieć określone uprawnienia zawodowe posiadać określony sprzęt lub warunki lokalowe. Są też takie biznesy, które możesz prowadzić dopiero po uzyskaniu pozwolenia odpowiednich instytucji publicznych.

W tych przypadkach może ci być potrzebna licencja, koncesja, zezwolenie lub wpis do rejestru działalności regulowanej. Musisz się o nie postarać już po zarejestrowaniu firmy.

Działalność gospodarcza to zorganizowana działalność zarobkowa wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Jeśli chcesz prowadzić taką działalność, musisz się zarejestrować w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej - CEIDG, czyli w rejestrze przedsiębiorców prowadzących w Polsce jednoosobową działalność gospodarczą. Do tego rejestru wpisują się również przedsiębiorcy, którzy chcą zostać wspólnikami spółki cywilnej.

Jednak jeśli spodziewasz się, że przychody z twojej działalności będą niewielkie, to taką drobną działalność możesz prowadzić bez dodatkowych formalności – nie musisz się rejestrować jako przedsiębiorca.

Działalność nierejestrowa to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych, która nie wymaga rejestracji firmy.

Możesz prowadzić działalność nierejestrową, jeżeli:

  • przychody z twojej działalności nie przekraczają w żadnym miesiącu 50% minimalnego wynagrodzenia (w 2022 roku minimalne wynagrodzenie wynosi 3010 zł, czyli twoje przychody w 2022 roku nie mogą przekroczyć 1505 zł)
  • jesteś osobą fizyczną
  • nie wykonujesz działalności w ramach spółki cywilnej
  • nie prowadzisz działalności regulowanej, czyli takiej, która wymaga zezwoleń lub koncesji
  • nie wykonywałeś działalności gospodarczej w ciągu ostatnich 60 miesięcy.

Ważne! Nie trzeba rejestrować w rejestrze przedsiębiorców:

  • działalności agroturystycznej rolników
  • produkcji wina przez rolników
  • rolniczego handlu detalicznego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *